En logotyp är ofta den främsta reklampelaren för ett företag. Åtskilliga stora märken och företag har idag logotyper som representerar märket på en nästan ikonisk nivå. Bland dessa har vi till exempel Coca Cola, Chanel och Apple. Att ha en logotyp som samspelar med märket och som ger en direkt igenkänning är viktigt för företagets marknadsvärde och kan även öka detta betydligt.

När man skapar en logotyp är det viktiga att den överensstämmer med företagets ”paket”, alltså det som företaget erbjuder. Det handlar inte bara om att skapa en logotyp, utan att bygga ett varumärke, menar några grafiska designers i en intervju med Cap&Design. Det är bra att ha i bakhuvudet när man designar en företagslogga.

Logotyp och internetmarknadsföring

När det kommer till internetmarknadsföring så är det extremt viktigt att ha iögonfallande logotyper, då det inte finns plats för de vanligare teknikerna för att vinna över konsumenter. Vikten av att ha en snygg och intressant logotyp är enorm, då du måste skilja dig från mängden och få kunderna att välja just sin produkt eller hemsida. I branschen för onlincasinon, där konkurrensen är väldigt hög, är det relevant med en grafisk logotyp som får spelarna att välja ett särskilt casino bland unika erbjudanden på en stor marknad. På Cino kan man se fler exempel på listiga casino-logotyper som gynnar de olika onlinecasinonas marknadsföring och ger igenkänning. Logotypen ska ge en uppfattning om kasinots karaktär och utbud.

Ett exempel på en producent som har en genomtänkt logotyp är onlinekasinot Vera & John. Den rosa bollen som utgör grunden för logotypen syftar till de spel man kan finna på sidan, och när reklamen visas på olika hemsidor så rullar den omkring vilket leder till att blickarna dras direkt till reklamen. Hjärnan har då kopplat ihop den rosa bollen och namnet framför den vilket leder till igenkänning i framtiden.

elisa