För moderna datorspel är grafiken enormt viktig. Detta tar i sin tur och gör bilder en enormt viktig del av spelen då de används inom många olika tekniker för att skapa snygga spelupplevelser.

Text och illustrationer

En viktig del av spelgrafiken är text och illustrationer. Detta märks främst i spelens menyer eller till exempel spelautomater där spelets namn och varumärke oftast alltid är väl synligt. Om vi tittar på några av de just nu mest populära spelen så ser vi att alla har en snygg och väldesignad logotyp baserad på en font som sedan är anpassad för spelets stil med någon illustration. Bland casinospelen så brukar även själva grafiken vara bildbaserad med illustrationer eller 2d animationer som symboler och omgivande design.

Texturer

Inom 3d spel så har de virtuella objekten så gott som alltid en textur, ofta flera. Texturer är förenklat bilder som man klär den digitala geometrin i för att lägga till detaljer och visa vilket material geometrin är gjord av. Man kan även använda texturer till att göra mer än bara visa en vanlig bild på objektet. Med en teknik som heter bumpmapping så kan man använda en specialgjord textur för att sedan låta datorn simulera ytterligare geometri på objektet.

Sprites

En sprite är idag helt enkelt en bild som är integrerad i renderingen av ett spels värld. Förr så var en sprite en specifik typ av grafik som fanns i en annan bit av datorminne än resten av grafiken. Tack vare dagens starka datorer är detta dock inte längre något som behövs och ordet sprite används istället för att beskriva en metod mer än en teknik.

Julia Karlsson